Studiu Sociologic: Donarea de sânge, percepții și bariere
București, 11 Iulie 2023 – SORMA (Societatea Română de Marketing și Cercetarea Opiniei Publice) în parteneriat cu Asociația Smart Society, fondatoare a Donorium, a realizat un studiu sociologic amplu, cu scopul de a analiza percepțiile și barierele legate de donarea de sânge în rândul populației din România.
Ce poate face România pentru a nu mai fi ultima în ceea ce privește donarea de sânge?
“În contextul unor clasamente diferite care plasează România pe ultimul loc în Europa privind donarea de sânge, sondajul realizat de SORMA are menirea de a readuce în prim plan importanța donării de sânge pentru salvarea vieților semenilor noștri”, subliniază Alina Șerbănică, Președinte SORMA.
Principalele concluzii ale studiului sociologic realizat pe un eșanțion reprezentativ la nivel urban
- Românii au nevoie de informare, campanii de educare și responsabilizare pentru a conștientiza necesitatea donării de sânge;
- 7 din 10 români din mediul urban asociază donarea de sânge cu viața;
- Pentru 56% dintre români, temerile stopează actul donării de sânge;
- Suportul psihologic din partea personalului de la centrele de donare și detalierea pașilor, (prezentarea instrumentarului) sunt de mare ajutor pentru potențialii donatori: “poate am emoții, întrebări, vreau să îmi dea încredere că este totul sigur, să înțeleg ce se întamplă” spune un potențial donator;
- 37% dintre români sunt de părere că Ministerul Sănătății trebuie să susțină campaniile de donare de sânge;
- 4 din 10 români din mediul urban au declarat că au donat sânge în trecut, însă doar 17% dintre aceștia au donat în ultimul an;
- 7% dintre români nu ar dona indiferent de situație. Însă, 93% dintre cei care nu au donat până acum, ar putea fi sensibilizați și motivați.
Campaniile derulate în ultimii ani au avut un impact pozitiv și sunt necesare pe mai departe pentru a crește nivelul de informare și numărul donatorilor.
O campanie bună de promovare, mai multe informații despre beneficiile donării, mai multe informații disponibile despre procesul de donare sunt aspecte extrem de importante. Românii au nevoie de informare, campanii constante de educare și responsabilizare pentru a conștientiza necesitatea donării de sânge, spune Alina Dincă, reprezentant SORMA, coordonatorul studiului sociologic.
Deși numărul campaniilor derulate în ultimii ani pentru donarea de sânge a crescut, 37% dintre românii din mediul urban nu au auzit de nicio campanie, iar 82% dintre români nu cunosc aplicațiile care facilitează programarea pentru a dona sânge.
Dragoș Mutașcu, președinte Asociației Smart Society, ne-a povestit despre nevoia de sânge din țară și despre digitalizarea centrelor de transfuzie pentru a eficientiza procesul de donare, dar și comunicarea cu donatorii. Țelul unic al Donorium este susținerea tehnică și informațională a sistemului de transfuzie și a comunității de donatori. Donorium își propune dublarea numărului de donatori recurenți până în 2025.
Cei care sunt parte din proces, în calitate de donatori, de persoane care au avut nevoie de sânge, medicii din cadrul centrelor de trasfuzie sanguină, dar în același timpși autoritățile în domeniu, prezintă încredere pentru viitoarele campanii.
Unul dintre principalele aspecte care motivează donatorii este importanța salvării unei vieți, iar acest sentiment reprezintă factorul principal pentru 58% dintre români.
Sursă:
https://sorma.ro/category/comunicat-de-presa/